COLUMN: FC Eindhoven, Club van Volk met een dikke beurs!

COLUMN: FC Eindhoven, Club van Volk met een dikke beurs!

FC Eindhoven, De club van Goei volk. De club van Jan, Piet, Truus en zo nog honderden namen. De club van het volk. De mooiste club van Nederland. De club van de supporters.

De club waar iedereen zich thuis voelt, gewaardeerd wordt en geaccepteerd wordt. De club waar de drempel laag is en een seizoenkaart betaalbaar is.

Maar, het wordt ook steeds meer de club van commercie, de club voor rijkere toeschouwers. De club waar die drempel iedere keer hoger wordt. De club waar voetbalbeleving ondergeschikt raakt aan commercie.

Wij snappen ook dat commercie belangrijk is en dat er garen op de klos moet komen, anders overleven we niet als club. Dat is helaas de bittere waarheid.

Wat wij niet snappen is dat de consumptieprijzen bij het eerste het beste duel van onze FC tegen de Creators de pan uitrezen. Zo maar even een greep uit het bijzonder aantrekkelijke assortiment: Een biertje (klein) € 3,50. Een water € 3,00. Een boterhamzakje voor de helft gevuld met snoepjes € 4,00. Een klein zakje chips (uitdeelzakje) € 2,00 en een wat in België kennelijk een hotdog is, € 4,00.

Hoe kun je nog geen vijf maanden na de laatste verhoging, zonder communicatie de prijzen weer verhogen naar dit niveau? Hoe kun je als club van het volk ouders met kinderen een zakje snoep aanbieden dat notabene met de hand is gevuld? Niet eens een Haribo zak snoep. Hoe kun je een broodje met een knakworst als hotdog aanprijzen? Er was niet eens mosterd….

Ik hoor al mensen denken: “Bij PSV zijn de prijzen nog hoger.” Dat klopt, ook schofterig duur. Maar, daar heb je naast dat dure glas bier of fris, schonere stoelen. Daar groeit geen boom tussen de achterwand de tribune op. In een sjiek restaurant kan ik een duurder glas drinken verwachten. In een Low budget omgeving niet.

Navraag over deze prijzen leert ons dat binnen de club niemand wist van deze tarieven. Niemand wist het…Maar er werd wel heel snel gezegd dat het bekertje groter was…

In tijden waar heel veel mensen de broekriem aan moeten trekken en waar uitjes steeds schaarser worden, gaan wij aan de Aalsterweg lekker mee in deze trend. Op deze manier ben je niet meer de Club van wie dan ook.

En ja, iedereen heeft gelijk die zegt: “Je hoeft niets te kopen. Je kan ook zonder een glas bier voetbalkijken.” Helemaal gelijk. Maar, het gaat ons ook om de kleintjes die met papa en mama of opa naar het voetballen gaan en een chipje en een snoepje willen eten. Want dat hoort bij een leuk avondje. Houd de spiegel maar eens voor dat je twee kinderen meeneemt en die wil je alle twee een zakje snoep geven en een glas drinken. Dan ben je al direct € 14,00 kwijt. Voordeel is wel dat je met het huidige werktempo lekker lang voorpret hebt.

Zijn het alleen de prijzen die ons bezighouden? Nee, het is ook het verval van Café1909. Een plek die we ooit samen met het toenmalige bestuur hebben opgebouwd. Een plek voor supporters door supporters gebouwd. Een plek waar in de begin jaren voetbalbeleving was, je werd klaargestoomd voor de wedstrijd. Waar muziek uit de boxen galmden en waar een feestje gebouwd werd. Na het afscheid van het vaste barpersoneel is het verval ingezet. Commerciële partijen namen het over. De prijzen gingen stap voor stap omhoog, de bediening ging nog sneller naar beneden en de volumeknop werd vanaf dag één op standje Dela gezet. Weg sfeer, weg beleving. Café1909 is allang niet meer van de supporters.

Is er een oplossing? Op korte termijn zeker. Lekker een biertje doen bij Bambierke, een glaasje drinken in de kantine van de school of gewoon lekker bij vrienden thuis een drankje doen en rond 19:50-19:55 uur het stadion betreden. En na afloop weer gezellig door de poort naar buiten. Ouders met kinderen neem een eigen zak chips mee of een eigen zak snoep en verwen die koters.

De charme van FC Eindhoven, waar we elkaar juist in het stadion ontmoeten en waar we samen, jong en oud, een drankje doen en daarna ons plekkie op de tribune gaan zoeken, die charme wordt op deze manier om zeep geholpen, net als de charme van Café1909.

Is dit de oplossing? Nee, natuurlijk niet. Is dit de oplossing die wij willen? Nee, ook niet, maar voor ons allemaal geldt dat we nu eenmaal die euro maar één keer kunnen uitgeven. En dan ga je naar goedkopere alternatieven zoeken.

De nieuwe verhoging van de prijzen om een commerciële partij geld te laten verdienen, is de spreekwoordelijke druppel. Breng voetbalbeleving voor de gewone man terug aan de Aalsterweg. Laat Café1909 weer zijn zoals het ooit bedoeld was. En denk aan de prijzen, zeker voor die kleine mennekes en meiskes die kennismaken met voetbal bij de mooiste club van de wereld.

Namens Eindhoven1909 en BWC (Blue White Casuals)

<

4 Reactie(s)

  1. Avatar
    juli 10, 2023

    Precies. Gun het kleine beetje geld dat ik heb liever aan lokale horeca mensen dan aan zo’n externe partij die niets met de club en voetbalsupporters heeft. Als we allemaal wegblijven zijn die personen ook zo weer vertrokken. Moeten we het ergens anders maar gezellig maken. Goed stukkie tekst en fijn dat de supportersclub opkomt voor de supporters die net als ik iets minder te besteden hebben.

  2. Avatar
    juli 10, 2023

    Met deze consumptieprijzen kun je net zo goed een sponsorpakket afnemen. Ik verwacht dat daar de service iets beter geregeld is.

  3. Avatar
    juli 10, 2023

    Het niveau van de service aan de bar in Café 1909 staat in geen enkele verhouding tot de prijzen. Het barpersoneel wordt elke keer weer tijdens de rust overvallen door “de drukte”. Planning is het halve werk. Begin vanaf minuut 40 (en 88) alvast drankjes te tappen en in te schenken. Een beetje minder schuim is lang niet zo erg als een halve beker schuim….

  4. Avatar
    juli 10, 2023

    Sterk verhaal! Laat café1909 weer van supporters voor supporters zijn, zoals het ooit bedoeld was.